Museum De Lakenhal
Leiden

Museum De Lakenhal Leiden

Restauratie en uitbreiding van hét museum voor kunst, kunstnijverheid en geschiedenis in Leiden volgens het principe ‘eenheid in verscheidenheid’.

Het ontwerp voor museum De Lakenhal is gemaakt door architectencombinatie Julian Harrap Architects en HappelCornelisseVerhoeve. De uitvoering vroeg om partnerschap en een gedegen combinatie van vakmanschap en ervaring in restauratie en nieuwbouw. Door de verschillende aanpassingen aan het gebouw gedurende de eeuwen is er een palet aan gebouwdelen uit verschillende tijden ontstaan. Het uitgangspunt is het aanbrengen van een balans tussen verschillende tijdlagen, volgens het principe ‘eenheid in verscheidenheid’. Daarom hebben Koninklijke Woudenberg en IBB Kondor samen de bouwcombinatie Nieuw Laecken opgericht om het ontwerp en de wensen van de opdrachtgever en het museum te realiseren.

De restauratie concentreert zich op het 17e-eeuwse stadspaleis de Laecken-Halle, de Achterplaets en het centrale binnenplein. De lakenhal wordt in ere hersteld, waardoor ook de originele H-vormige plattegrond ervan beter te zien zal zijn. Onder meer het entreegebied wordt volledig aangepakt. Hier komen alle faciliteiten die passen bij een 21e-eeuws publieksgericht museum. Door het centrale binnenplein weer terug te brengen, ontstaat een open oriëntatieruimte. Van hieruit worden de vier afzonderlijke bouwdelen van het museum toegankelijk. Dat geldt voor de Lakenhal met zijn 19e-eeuwse kunstzalen. En voor de 20e-eeuwse Papevleugel, waarin de vaste collectie is ondergebracht. Maar ook voor de nieuwe 21e-eeuwse tentoonstellingsvleugel.

De nieuwbouw komt aan de achterzijde van het lakenhal-gebouw. De vleugel krijgt twee tentoonstellingszalen en een nieuwe gevel aan het Lammermarktplein. Het ontwerp van de nieuwbouw is geïnspireerd op de historische bebouwing eromheen, waar hoge en lage gevels elkaar afwisselen.

Bekijk het filmpje over de voortgang van de werkzaamheden van de bouwcombinatie Koninklijke Woudenberg/IBB Kondor tijdens dit project. Unieke beelden vanuit de kraan. (Bron: Bouwcombinatie Nieuw Laecken – Ruben van der Plas)

Finale restauratie en uitbreiding nadert bij Museum de Lakenhal. De grote hijskraan is stap-voor-stap ontmanteld. Hoe? Bekijk de timelapse die Buro JP voor onze opdrachtgever maakte! Samenwerking Koninklijke Woudenberg en IBB Kondor.

Met de restauratie en uitbreiding worden de publieksvoorzieningen aanzienlijk verbeterd. In het ontwerp wordt de klassieke museum-uitstraling gecombineerd met eigenwijze, eigentijdse elementen.

"MET DIT ONTWERP KAN MUSEUM DE LAKENHAL DE TOEKOMST IN"

“Met dit ontwerp kan Museum De Lakenhal de toekomst in. Het verbindt heden en verleden op intelligente wijze, met een eigentijds en eigenzinnig resultaat dat uitstekend bij het museum past.” – Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal

De Lakenhal werd in 1642 in de Leidse binnenstad gebouwd en gold tot 1800 ter keuring van het laken. Gouverneurs en staalmeesters van het lakengilde kwamen hier bijeen. De collectie van het museum kent stukken die nog herinneren aan de Leidse textielindustrie. In 1823 verloor de Lakenhal deze functie omdat de textielnijverheid terugviel. In 1869 besloot Leiden de monumentale Laecken-Halle te verbouwen tot stadsmuseum. Het rijksmonument staat bekend als hét museum voor kunst, kunstnijverheid en geschiedenis in Leiden. Met unieke werken van de in Leiden geboren Rembrandt van Rijn en Lucas van Leyden en het waardevolle monumentale trappenhuis: de Joristrap.

Eind 2009 stelde de gemeente Leiden het budget beschikbaar voor de restauratie van het rijksmonument De Laecken-Halle uit 1642 en de uitbreiding met een nieuwe vleugel in de museumtuin. Bouwcombinatie Nieuw Laecken, bestaande uit IBB Kondor en Koninklijke Woudenberg is in het voorjaar van 2017 gestart met de restauratie en de uitbreiding van het Museum. De werkzaamheden zijn in het najaar 2016 gestart en zullen ongeveer 2 1/2 jaar duren. Tot het voorjaar van 2019 is het museum gesloten voor publiek.

Lees hier het hele verhaal over de restauratie en uitbreiding.